۶ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

فصل عاشقی

فصل عاشقی

۰ ۰ ۰ دیدگاه

ویدیوی آموزشی

برای آشنایی با نصب لینوکس اوپن سوزی و محیط گرافیکی آن می توانید به تماشای این ویدیو بپردازید.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

۴. نصب

این توضیح مختصری از نصب اوپن سوزی می باشد. برای کمکبیشتر لطفا به مستندات رسمی مراجعه کنید.

۴.۱. قبل از نصب

در اینجا چند نکته وجود دارد که قبل از آغاز مراحل نصب باید از آنها با خبر باشید.

۴.۱.۱. حداقل سخت افزار مورد نیاز

  • CPU: Pentium III 500 MHz or higher processor (Pentium 4 2.4 GHz or higher or any AMD64 or Intel64 processor recommended)
  • RAM: 1 GB physical RAM (2 GB recommended)
  • Disk Space: 5,0 GB for a normal installation (more recommended)
  • Sound and Graphics Card: Most modern cards are supported
4.1.2. الف) سوراندن تصویر لوج فشرده بر روی رسانه (CD,DVD)
هنگامی که شما تصویر لوح فشرده را بر روی رسانه (CD,DVD) می سوزانید نکته حائز اهمیت این است که برای این کار از یک نرم افزار استفاده کنید و ممکن است که رسانه شما قابلیت بوت نداشته باشد.
۴.۱.۲. ب) ساخت یک دیسک قابل حمل زنده
تصویر دیسک زنده همچنین می تواند  برای ایجاد دیسک نصب قابل حمل بر روی یک دیسک قابل حمل فراد داده شود دستورالعمل این کار را می توانید در لینک زیر ببینید.

http://en.opensuse.org/SDB:Live_USB_stick

۴.۱.۳. تنظیمات بایوس

اگر رایانه شما امان بالا آمدن از روی دیسک فشرده (CD,DVD) یا دیسک قابل حمل (USB) را ندارد، تنظیمات بایوس رایانه خود را بررسی کنید و آنرا را برای بالا امدن از روی دیسک فشرده یا قابل حمل تنظیم نمائید.

۴.۱.۴. بوت دوگانه ( اوپن سوزی و مایکروسافت ویندوز بر روی یک رایانه یکسان )


داشتن اوپن سوزی و ویندوز به صورت نصب شده بر روی یک رایانه  معمولا نسبتا ساده است بشرطی که ویندوز ابتدا نصب شده باشد. در طول نصب، اوپن سوزی  ویندوز را تشخیص داده  و مدیر بوت فهرستی را در هر بار راه اندازی سیستم نمایش داده و به شما اجازه انتخاب بوت سیستم عامل اوپن سوزی و یا مایکروسافت ویندوز را می دهد.

4.1.5. نصب لوازم جانبی
اگر شما در هنگام نصب پرینتر و دیگر لوازم جانبی را روشن نمائید، فرصت خوبی است برای اینکه آنها به صورت خودکار شناسایی و تنظیم گردند.
4.2. نصب از دیسک فشرده (DVD)
هنگامی که آماده شدید دیسک فشرده (DVD) را داخل دستگاه گذاشته سئس سیستم را روشن یا مجدد راه اندازی کنید. نصب دیسک فشرده / فلش زنده در ادامه توضیح داده خواهد شد.
خوش آمد گویی
 
صفحه خوش آمدگویی اولین چیزی است که شما خواهید دید
صفحه خوش آمد گویی











آغاز نصب
سپس شما یک فهرست خواهید دید.فهرست
در اینجا شما می توانید زبان دلخواه و چند گزینه دیگر را قبل از ورود به محیط نصب انتخاب کنید.










زبان و موافقتنامه

موافقت نامه
مجوز موافقتنامه تنها برای آگاه کردن شما از حقوقتان است. این موافقتنامه نیاز  به موافقت شما ندارد، برای اینکه استفاده شما را محدود می کند.

بررسی کنید که زبان سیستم و صفحه کلید مورد دلخواه شما باشد.





نوع نصب

۰ ۰ ۱ دیدگاه

۳. دریافت اوپن سوزی

در اینجا به چند روش برای دستیابی به اوپن سوزی اشاره می کنیم:

۳.۱. دریافت آن از وب ( دانلود )

شما می توانید با مراجعه به وب سایت اوپن سوزی تصویر لوح فشرده DVD و یا تصویر دیسک زنده (live cd) / فلش زنده  (live usb) را بصورت رایگان دریافت نمائید.

دیسک فشرده DVD  تجربه ای کامل و خیلی راحت را فراهم می کند.

مزیت دیسک زنده این است که میزان حجم دریافتی آن کوچک است و شما می توانید انرا بصورت زنده ( به عنوان مثال فقط از روی دیسک و یا حافظه موقت اجرا کنید.) بر روی سخت افزار خود قبل از نصب چیزی اجرا کنید. شما می توانید حتی با استفاده از آن فلش زنده (live usb) بسازید. (بخش بعد را ببینید).

۳.۲. خرید رسانه های ارزان غیر رسمی

تعداد فروشگاههای اینترنتی بسیاری  رسانه های غیر رسمی اوپن سوزی (CD,DVD,USB-stick) را با هزینه بسیار ارزان ارائه می کنند. البته این کاملا قانونی است .  ما در حال داد و ستد نرم افزار آزاد هستیم.

خرید رسانه شما را از زحمت بارگیری و سوزاندن آن بر روی دیسک فشرده و ریسک خطاهای احتمالی  نجات می دهد. به عنوان مثال ببینید:

Linuxpusher.com
OSDisc.com
Ixsoft.de
Linuxiso.co.uk

۳.۳. خرید بسته ویژه

انحمن اوپن سوزی، اوپن سوزی را به همراه پیشتیانی و موضوعات اضافی در یک بسته اراسه می نماید. نگاه کنید به:

http://en.opensuse.org/Buy_openSUSE

۳.۴. دریافت کد منبع

شما می توانید کد منبع تمام بسته های آزادی موچود در اوپن سوزی را در قالب بسته های RPM منبع درلینک زیر بیابید، 

http://download.opensuse.org/pub/opensuse/source/distribution/12.2/repo/oss/suse/src/ 

قسمت دوم: مهاجرت به گنو/لینوکس

قسمت چهارم: نصب

۰ ۰ ۰ دیدگاه

۲. مهاجرت به گنو لینوکس

مهاجرت به یک سیستم عامل جدید و خیلی متفاوت یک تلاش کاملی است – البته شما مجبور به مهاجرت کاملی نیستید، هیچ چیزی شما را از استفاده از چند سیستم عامل منع نمی کند – حتی بر روی یک رایانه. این بخش بعضی از چیزها را برای ملاحظه قبل از مشارکت در  دنیای شگفت انگیز گنو/لینوکس توضیح می دهد.

۲.۱. چرا گنو/لینوکس استفاده کنیم؟

در اینجا دلایل بسیاری وجود دارد که چرا میلیونها نفر از استفاده از گنو/لینوکس لذت می برند – آنها می توانند هر یک از دلایل تکنیکی،مالی، اخلاقی یا طبیعت فیزیولوژیکی بسته به دیدگاه های شخصی هر شخص باشند. اینها لیستی از بعضی از مهمترین دلایل انتخاب گنو/لینوکس هستند:

  • امنیت – ویروس، بدافزار و …. عملا مسئله ….(are virtually non-existant issues) ( ترجمه خوبی برای این جمله پیدا نکردم.)
  • نگهداری –  اسکن کردن برای ویروس ها و بدافزارها، پاک کردن پایگاه داده رجیستری، راه اندازی های مجدد متداول و … را فراموش کنید.
  • پایداری – گنو/لینوکس بسیار پایدار است. یک نرم افزار  منحصر به فرد ممکن است از کار بیفتد اما از کار افتادن سیستم عامل شما خیلی نادر است.
  • آزادی نرم افزار/ منبع باز – شما می توانید نرم افزاری را که می خواهید اجرا کنید، کدهای منبع آن را مطالعه کنید ،آنها را تغییر دهید، آنها رابه اشتراک بگذارید. هیچ موافقت نامه مجوز کاربر نهایی مشکل داری وجود ندارد.
  • استانداردهای باز – گنو/لینوکس و نرم افزارهای آن، معمولا اغلب استانداردها زا پشتیبانی می کنند، امکان استفاده  از آنها  بصورت یکپارچه در سایر پلتفرم ها وجود دارد و به شما در اجتناب از فروشنده های قفل دار کمک می کند.
  • انجمن ها – گنو/ لینوکس همانند یک « تیم ورزشی جهانی » توصیف می شود.
  • اقتصادی – بسیاری از توزیعهای گنو/لینوکس را می توانید به رایگان دریافت کنید و  به همین روش حجم عظیمی از برنامه ها برای آن. بعلاوه سخت افزار نسبتا متوسطی مورد نیاز است یعنی شما اغلب نیاز به بروز رسانی سخت افزار خود ندارید.
  • قانونی بودن - گرفتن نرم افزار رایگان با کیفیت بالا از نظر قانونی، به معنای وسوسه کمتری به استفاده از نسخه های غیر مجاز غیر قانونی از نرم افزار اختصاصی است.شما همچنین
  • از نرم افزارهای اختصاصی با اعتقادات متعدد برای سوء استفاده از موقعیت غالب خود در بازار استفاده نخواهید کرد.
  • شفافیت – بساری از توزیعهای گنو/لینوکس به صورت باز توسعه داده می شود، از لیست های پستی عمومی، کانالهای گفتگوی اینترنتی عمومی، پیگیری اشکالات عمومی . پیگیری ویژگی های عمومی و …  استفاده می کنند.
  • تنوع – تعداد بسیاری از توزیع های مختلف گنو/لینوکس از  فروشنده ها و یا  پروژه های انجمنی برای اهداف مختلف وجود دارد که تجربه های متفاوتی برا هر کاربر را فراهم می کنند.
  • بدست آوردن چیزهای جدید –  کسب ساده چیزهای جدید و متفاوت می تواند در خود برای بسیاری از مردم انگیزه ایجاد کند.


۲.۲. چالش های مهاجرت


در حالی که بسیاری از مزایای استفاده از گنو/لینوکس وجود دارد، همچنین آن می تواند مهاجرت به بعضی چیزهای جدید و متفاوت و کمتر در جریان چالش آور باشد.

  • منحنی یادگیری – شما نیاز خواهید داشت که نحوه استفاده از یک سیستم عامل جدید و متفاوت و همچنین بعضی از نرم افزار های را یاد بگیرید. شما نیاز خواهید داشت که بسیاری از چیزهایی که برای استفاده از سیستم عامل دیگر یاد داشتید فراموش کنید.
  • نبود نرم افزارها و بازی ها – شما ممکن است بسیاری از نرم افزارهای مشهور همچون مایکروسافت آفیس، آدوبی فتوشاپ و …، بازی های بزرگ اصلی را از دست دهید. بوت دوگانه، واین یا ماشین های مجازی راه حل های جزئی هستند که برای این مشکل پیشنهاد می شوند. و  البته گمو/لینوکس های بومی با کیفیت جایگزین وجود دارد.
  • کمبود پشتیبانی سخت افزار – اغلب سخت افزارها پشتیبانی می شوند اما نه همه آنها – قبل از خرید قطعات سخت افزاری جدید توصیه می شود برای این کار کمی پژوهش شود. در قطعات جدید و کمتر شایع خطر ابتلا به مشکلات بزرگتر است.
  • مشکل در دریافت کمک– اغلب دوستان، خانواده و یا کارمندان شرکت نمی توانند به شما در رابطه با مشکلات گنو/لینوکس کمک کنند، بنابراین شما نیاز به دریافت کمک آنلاین خواهید داشت، که اغلب دریافت کمک از سایت در مقایسه با دوست موثر نیست.

    ۲.۳. استراتژی

مهاجرت همیشه آسان نیست، برخی توصیه ها عبارتند:

  • واقع بین باشید – انتظار نداشته باشید ظرف یک یا دو هفته در گنو/لینوکس ماهر شوید، شبیه مهارتی که شما با سیستم عامل قبلی خودتون بعد از نزدیک به ۱۰ سال یا بیشتر استفاده از آن دارید. و همچنین انتظار نداشته باشید که گنو/لینوکس  بدون عیب باشد.
  • مهاجرت تدریجی –  گنو/لینوکس با نثب بر روی رایانه دیگری و یا به صورت بوت دوگانه با سیستم عامل قبلی و یا شاید اجرای آن بر روی ماشین مجازی شروع کنید. با یادگیری اصول اولیه و حل مشکلات با آرامش در یک زمان شروع کنید.
  • کمک گرفتن – از پرسیدن برای کمک آنلان و یا هر جای دیگر  هراسان مباشید.

۲.۳.۱ – نرم افزار های گنو/ لینوکس بر روی مایکروسافت ویندوز و مکینتاش اپل

اگر شما شروع به استفاده از نرم افزارهای موجود در گنو/لینوکس در  محیط اشنای خوتان نمودید، بعدا مهاجرت خیلی آسان خواهد بود. در اینجا به بعضی مثالها از نرم افزار های رایگان موجود برای ویندوز و گنو/لینوکس برای کارهای عمومی اشاره می کنیم – بسیاری از آنها برای مکینتاش اپل نیز موجودند.
  نرم افزارهای رایگان            نرم افزارهای رایگان       نرم افزار های غیر رایگان
Firefox (Web Browser)
Thunderbird (E-mail Client)
SeaMonkey (Internet Application Suite)
Pidgin (Instant Messaging)
FileZilla (FTP Client)
qBittorent (Bittorrent Client)
QuteCom (VoIP)
Linphone (VoIP)
gPodder (Podcast Manager)
BlueGriffon (HTML Editor)
GIMP (Advanced Image Editing)
Inkscape (Vector Graphics)
Hugin (Panorama Photo Stitcher)
LibreOffice (Office Suite)
Scribus (Desktop Publishing)
Abiword (Simple Word Processor)
FreeCAD (۳D CAD)
LibreCAD (۲D CAD)
Blender (۳D Animation)
Calibre (E-book manager)
VLC (Media Player)
SMPlayer (Video Player)
UMPlayer (Video Player)
Clementine (Audio Player)
Audacity (Audio Editing)
Kid3 (Music Tagger)
Marble (Desktop Globe)
Gramps (Genealogical Research/Family Tree)
Stellarium (Planetarium)
Opera (Web Browser)
Google Chrome (Web Browser)
Skype (VoIP)
Google Earth (Maps)
Adobe Reader (PDF Reader)
Desura (Distribution service for games)
Draftsight (CAD)

بسیاری از نرم افزارهای KDE (در بخشهای بعدی خواهید دید) همچنین برای ویندوز و مکینتاش اپل در دسترس هستند- اگر چه  در مراحل اولیه ساخت در آن پلتفرم ها هستند. ببینید.
http://windows.kde.org
http://mac.kde.org
بر روی سیستم عامل مکینتاش اپل شما می توانید نرم افزار های KDE  و بسیار و بسیاری نرم افزار آزاد دیگر از پروژه های MacPorts Project یا Fink Project را بصورت اضافه نصب  کنید.


قسمت اول: مقدمه
قسمت سوم: دریافت اوپن سوزی
۰ ۰ ۰ دیدگاه

۱.مقدمه

هدف این راهنما فراهم آوردن هر آن چیزی است کاربران تازه وارد برای شروع با لینوکس اوپن سوزی به عنوان یک سیستم عامل با کاربری خانگی و یا میزکار دفاتر کوچک به آن نیاز دارد، به سرعت و به راحتی.

خواندن این راهنما  شما را از صرف زمان زیادی در اجرا نجات می دهد.  پیوست های انتهای این راهنما به طور خاص برای کاربران علاقمند ذکر شده است.

نکته:  این راهنما به پروژه اوپن سوزی وابسته است و نه  سوزه لینوکس و نه گروه اتچمیت.


۱.۱. درباره اوپن سوزی


اوپن سوزی یک سیستم عامل کامپیوتری بر پایه گنو و لینوکس است. اوپن سوزی آزاد/ منبع باز و رایگان به عنوان جایگزینی برای ویندوز شرکت مایکروسافت با فواید بسیار است.  اوپن سوزی برای لپ تاب ها، رایانه رومیزی ها، نوت بوک ها، سرورها و سیستم های مدیا سنتر در خانه  و یا دفاتر کوچک مناسب است.

اوپن سوزی  در میان برجسته ترین توزیع های گنو/لینوکس قرار دارد و آن همچنین یکی از قدیمیترین توزیع هاست. نسخه جدید  اوپن سوزی هر ۸ ماه یکبار منتشر می شود و بسیاری از زبان ها را پشتیبانی می کند – هر نسخه به همراه بروزرسانی های امنیتی برای یک دوره ۱۸ ماهه پشتیبانی می شود.



اوپن سوزی آزادانه و شفاف توسط انجمنی از داوطلبان که به همراه کارمندان سوزه کار می کنند توسعه داده می شود و  قالب آن اساس محصول تجاری سوزه لینوکس نسخه رومیزی و سوزه لینوکس نسخه کارگزار می باشد.


بازگشت به صفحه راهنمای غیر رسمی اوپن سوزی

قسمت دوم: مهاجرت به گنو/لینوکس

۰ ۰ ۰ دیدگاه